In Drenthe zijn vooral in de kleinere plaatsen nog veel boerderijen en huizen met rieten daken. Het plaatsen van het riet moet vakkundig gebeuren en daarvoor kunt u terecht bij Aasman in Zwinderen. Wij hebben voor Aasman de website en diverse drukwerk ontworpen en geleverd.
Hoe jij online klanten kunt vinden, de basis van adverteren online
Aan de slag met Google en Facebook
Jij hebt meerwaarde voor anderen. Alleen weten ‘ze’ dat nog niet. Mond-tot-mond-reclame is het beste, maar gaat je niet snel genoeg, dus kies je ervoor te gaan adverteren om sneller meer mensen in je doelgroep te bereiken. Online, want daar gebeurt het. Je lijkt je belangrijkste keuzes nu al te hebben gemaakt. Maar je bent er nog niet.
Kiezen van een platform om online te adverteren
Je hebt voor je online marketing diverse mogelijkheden. Allen hebben eigen voor- en nadelen en om je euro verstandig uit te geven, is het goed om na te denken over wat je voor ogen hebt. Je kunt vervolgens zelf bepalen welke platformen daarbij aansluiten of je laat dit aan een online marketing expert over. Je kunt ook tegelijk verschillende doelen nastreven. Ik licht hieronder de meest fundamentele doelstellingen uit en geef aan welke platformen daarbij passen.
Hoe bereik je jouw potentiële klant?
Als ik een product of dienst nodig heb, maak ik de volgende overwegingen:
- Ken ik al iemand, waar ik vertrouwen in heb, die dit voor mij kan doen of leveren?
- Zo niet, dan vraag ik me af of iemand in mijn netwerk mij een goede partij kan aanbevelen.
- Vind ik ook op deze manier niemand, dan ga ik online zoeken, via Google.
Op de eerste twee punten heb je als buitenstaander op dit moment weinig invloed. Alhoewel.. hier kom ik dadelijk op terug. Met het derdepunt kunnen we wel meteen iets; deze potentiële klanten kunnen we nog vandaag bereiken!
Zichtbaar in Google op de juiste zoektermen
Als iemand gaat zoeken op internet kun je zorgen dat je daar vindbaar bent. Zo hoog mogelijk (veruit de meeste mensen klikken op de eerste paar resultaten) in Google staan. En natuurlijk niet alleen op je bedrijfsnaam, maar vooral op de zoektermen die jouw klant gebruikt. Bijvoorbeeld, in mijn geval: “website laten maken in Emmen”. Door zoekmachine optimalisatie kan ik zorgen dat ik zo hoog mogelijk sta in de normale resultaten. Door Google Ads voor zoeken in te zetten, kan ik zorgen dat ik met een advertentie boven of onder de normale zoekresulaten sta als iemand deze zoektermen invoert in Google. Dit publiek bereik je in principe niet via andere wegen, zoals Facebook en Instagram.
Invloed op punt 1 en 2: bekend zijn!
Ik schreef zojuist dat je geen invloed hebt op deze punten:
- Ken ik al iemand, waar ik vertrouwen in heb, die dit voor mij kan doen of leveren?
- Zo niet, dan vraag ik me af of iemand in mijn netwerk mij een goede partij kan aanbevelen.
Maar dat klopt niet helemaal. Hoewel indirect, kunnen we tóch zorgen dat we hier mogelijk opdrachten scoren. We hebben het over online marketing, dus wil ik het vooral bij internetoplossingen houden, maar om op bovenstaande punten te scoren, geef ik wel graag deze twee ‘offline’ adviezen mee:
- Investeer in goede relaties met je huidige klanten; zij komen in dat geval ogenblikkelijk bij je terug bij punt 1.
- Investeer in goede relaties met je huidige klanten; zij zullen jou aanraden bij punt 2!
Lees ook dit blog: fans maken van klanten
En het mooie is: dit kost veel minder geld dan het vinden van nieuwe klanten!
Maar stel je hebt nog geen persoonlijk contact, rechtstreeks of via jouw netwerk. Ook dan is er kans om hier een klant te vinden, namelijk door “Top Of Mind” te zijn.
Top of Mind
Eigenlijk vind ik dit een verschrikkelijke term, vooral door deze reclame van Klaverblad:
Toch is “Top of Mind” geen vieze term. Het wil zeggen: het eerste waar iemand aan denkt bij een bepaalde dienst of bedrijfssector. Bijvoorbeeld aan welk bedrijf denk je als eerste bij Pizza. Dit kan bijvoorbeeld Domino’s of New York Pizza zijn. Ook op kleine schaal gaat dit principe op. Aan welk bedrijf denk je als je een lekker broodje wilt kopen of groente, een T-shirt, of een nieuwe telefoon? Als je Top of Mind bent, heb je meer kans dat iemand jouw klant wordt.
Online adverteren op mensen die jou NIET nodig hebben (op dit moment)
Hier kun je op een andere manier voor adverteren. Je gaat namelijk adverteren op mensen die NIET op zoek zijn naar jouw diensten. Tenminste niet bewust of op dit moment. Klinkt gek, maar dit is eigenlijk wat er gebeurt met bijna alle reclame die we dagelijks zien en horen. Op de radio, tv en grotendeels op internet. Het doel van deze advertenties (of andere manieren om zichtbaar te zijn) is niet dat iemand meteen klant bij je wordt, maar dat wanneer iemand op een bepaald moment wel jouw producten of diensten nodig heeft aan jou denkt.
Bekend worden door online marketing
Om dit te bereiken is het van belang om grote groepen mensen te bereiken. Liefst wel in een bepaald segment waar je potentiële klanten zitten. Hier moet je wederom een keuze maken. Via Google Ads display advertenties kun je dit doen met o.a. reclamebanners en teksten met plaatjes die op allerlei websites en apps tevoorschijn komen. Dit kun je grotendeels richten op een bepaalde regio, leeftijd, geslacht enz. Ook interessant is hierbij het gebruik van Facebook en Instagram (en uiteraard andere socials). Ook hier kun je adverteren op bepaalde doelgroepen en zorgen dat deze groep regelmatig een bericht of advertentie van je onder ogen krijgt.
Dit zal niet meteen leiden tot veel extra verkopen (tenzij je een mooie aanbieding hebt die iedereen altijd kan gebruiken), maar kan er wel toe leiden dat je Top of Mind wordt. En dat wanneer men wel jouw product of dienst nodig heeft, ze aan jouw bedrijf denken en klant worden.
Op websites als Nederland FM kan je adverteren via Google Ads display advertenties
Verschillen
Vindbaar voor ‘panklare’ klanten
Zichtbaar op Google zijn op de juiste zoektermen is altijd goed. Dit kan meteen klanten opleveren. Nadeel is dat deze vorm van adverteren in de zoekmachine relatief duur is. Je bepaalt meestal per klik. Zoekmachine optimalisatie kun je zelf doen of uitbesteden, hiervoor betaal je niet aan Google. Ook dit kan (voor de iets langere termijn, want je positie moet groeien) zeker ‘panklare’ klanten opleveren.
Een bekende naam worden
Investeren in bekendheid, oftewel Top of Mind worden, is een andere strategie. Dit is meer lange termijn werk en je kunt hier niet rechtstreeks veel klanten uit verwachten. Voordeel is dat je hier de keuze hebt om dit online te doen via Google Ads display (banners en berichten), maar ook via social media, zoals Facebook en Instagram en vele anderen en dat de kosten per te bereiken persoon veel lager zijn.
Keuzes maken?
Moet je hier persé een keuze maken? Niet persé. Wij doen regelmatig voor onszelf en onze klanten alles tegelijk. Zoekmachine optimalisatie (SEO), adverteren op zoektermen en werken aan naamsbekendheid. Belangrijk is vooral dat je de verschillen kent en weet welk platform (Google Ads voor zoeken, Google Ads display adverteren en Facebook en Instagram adverteren) bij welke doelstellingen past. De verschillende mogelijkheden kunnen elkaar ook nog eens versterken.
Remarketing
Even een klein zijstraatje. Een speciale manier van adverteren met banners en berichten via Google Ads en Facebook is Remarketing. Kort gezegd is dit het richten van je reclames op publiek dat al interesse heeft getoond in je bedrijf. Bijvoorbeeld door op je website te zijn geweest, geklikt te hebben op een reclame of een bericht op Facebook of Instagram te hebben geliked. Het idee is natuurlijk dat iemand die al interesse toonde, sneller klant bij je zal worden dan iemand die dat niet heeft gedaan.
Aan de slag?
Ben je enthousiast geworden van dit verhaal? Met alles wat hierboven is aangehaald kun je in principe zelf aan de slag! Het kost je wel een hoop tijd om de platformen te leren kennen, maar je hebt geen speciale software of diploma’s of iets dergelijks nodig. Kom je er niet uit of ontbreekt het je aan tijd? Wij kunnen dit ook voor je opzetten, waarbij we uiteraard adviseren en onze kennis inzetten om jouw euro zo goed mogelijk te besteden.
Zullen we gewoon eens vrijblijvend (telefonisch) kennis maken?
Ervaringen met Cow XL
Een mooi bedrijf om mee samen te werken. We begonnen aan een nieuw bedrijf en daar hoorde ook een uitnodigende website bij. Dat heeft Cow XL gerealiseerd op een zeer professionele wijze. Goed bereikbaar en flexibel voor aanpassingen. Dus een aanrader! Nu zijn we een paar jaar verder en ons reserveringssysteem moest aangepast worden. Dat heeft CowXL....
TX44 Waddencruise18 November 2020
Ik ben zeer tevreden omdat Ronald naar je wensen luisterd en er ook iets mee doet. Bedankt voor mijn mooie en duidelijke website
Marianne Enninga (Voeten In Balans)27 September 2019
Zeer tevreden over de website en de service!
Thom Veen22 December 2022
Ronald geeft goed advies en denkt altijd met de klant mee. Wij hebben een nieuwe website laten bouwen door Ronald en het is weer super! Wij zijn erg tevreden zowel over de aanloop, het advies als het uitvoeren en eindresultaat!
Leonie Wegkamp13 December 2021
Ronald beheert onze website, we zijn hier erg content mee, ook regelt hij sinds kort nagenoeg al ons drukwerk. Super tevreden.
Groenmaat Hoveniers22 April 2021
Zeer tevreden! Ronald luistert goed naar je wensen. Hij heeft een mooie, duidelijke website ontworpen. Snelle service en ook nadat de website ontworpen is neemt Ronald de tijd voor vragen. Aanrader!
Nienke Scholte5 November 2020
Ik vind Cow XL zeer goed en betrouwbaar Ronald is direct bereid om je problemen op te lossen.
Lammie Kuhl30 November 2021
We zijn erg blij met de nieuwe website voor onze kleine vakvereniging. Ronald bedankt!
VNIVD Website20 November 2022
CowXL heeft voor ons een geheel nieuwe website ontworpen en gebouwd. Al onze wensen zijn vertaald naar de nieuwe website en het ziet er erg mooi uit. Ook het bijgeleverde CMS is erg prettig in gebruik en makkelijk te bedienen. CowXL is zeker een aanrader als je een makkelijk te onderhouden professioneel ontworpen en gebouwde site wilt hebben. Ronald....
Marc Ator18 Februari 2021
Cowxl heeft mijn website gemaakt waar ik heel erg blij mee ben. Ronald is erg professioneel, denkt mee en vult aan. Heel erg fijn om mee samen te werken en zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt Ronald!
Duuk Loves24 Maart 2021
Enkele opgeleverde projecten
In Drenthe zijn vooral in de kleinere plaatsen nog veel boerderijen en huizen met rieten daken. Het plaatsen van het riet moet vakkundig gebeuren en daarvoor kunt u terecht bij Aasman in Zwinderen. Wij hebben voor Aasman de website en diverse drukwerk ontworpen en geleverd.
Voor Bernd Schulte Hoveniers- & Bestratingsbedrijf hebben we onder ander de website mogen bouwen maar ook deze mooie A5 formaat folder op mooi glanzend papier onworpen en geleverd.
Een familiebedrijf met kwaliteit hoog in het vaandel! Dat is AGA in Klazienaveen. Voor AGA werken we al vele jaren en hebben we een ander andere de laatste twee websites gebouwd!
Vanaf de start van Monica pedicure Klazienaveen zijn wij vaste leverancier van reclame en huisstijl ontwerp en drukwerk. Zo hebben we in samenwerking met een van onze logo-ontwerpers het prachtige logo ontwikkeld. Ook de website, zoekmachine optimalisatie en vormgeving van onder andere de cadeabon, het reclamebord en de visitekaartjes hebben we verzorgd.
Waarom Cow XL?
- Betrouwbaar
- 15 jaar ervaring
- Betaalbaar
- Garantie en service